Kategorija
Autor
1. Nekoliko posebnih mes’ela poznatih kao el-mulekkabāt
Postoji određeni broj mes’ela koje nije moguće riješiti na uobičajen način. Zbog toga je svaka od njih dobila svoj lekab (nadimak, ime). Otud su i prozvane mulekkabāt, tj. mes’ele s vlastitim nazivom, kao npr. mušerreke (muštereke), ekderijje, harkā’, mervānijje, hamzijje, dīnārijje, imtihān, me’mūnijje, itd. Mi ćemo navesti tri najpoznatije.
Mes’ela poznata kao el-muštereke
Ova mes’ela javila se za vrijeme vladavine hazreti Omera, i to dva puta. Naime, preselila je žena na ahiret i iza sebe ostavila muža, majku, pravog brata i dva brata po majci. Hazreti Omer, r.a., je prvi put ovako presudio:
6
|
Nasljednici |
Udio |
3 |
muž |
1/2 |
1 |
majka |
1/6 |
/ |
pr. brat |
‘asabe |
2 |
2 brata po majci |
1/3 |
U ovom slučaju pravi brat je ‘asaba, tj. naslijedio bi ostatak imetka ako ga ima, no u ovom slučaju tog ostatka nema. Sve je knap. Ovako je Omer, r.a., presudio prvi put, jer ‘āsib po pravilu uzima ostatak imetka, a ako ništa ne ostane onda ništa i ne dobiva.
Ovakvom rješenju priklonili su se Ebū Hanīfe, imam Ahmed, a prema jednom mišljenju i Šafija, da im se Allah smiluje.
Još za vladavine Omera, r.a., isti slučaj ponovo se pojavio. Ovaj put na intervenciju Zejd ibn Sābita i jednog dijela braće hazreti Omer donosi odluku da pravi brat zajedniči učestvuje (tešrīk, otud i naziv mes’ele) u 1/3 s braćom po majci. U tome ga je podržala i skupina ashaba.
Ovo, drugo mišljenje prihvatili su imam Malik i Šafija prema utvrđenijem stavu.
Ovaj put mes’ela je izgledala ovako:
6
|
Nasljednici |
Udio |
3 |
muž |
1/2 |
1 |
majka |
1/6 |
2 |
pr. brat |
1/3 |
2 brata po majci |
Mes’ela poznata kao el-ekderijje
Prozvana je ekderijje jer kažu kako je “zamutila” (kedderet) Zejdovu, r.a., razrađenu metodologiju raspodjele imovine u slučaja djeda i braće, odnosno sestara. Kaže se kako je tako prozvana i jer je djed “zagorčao, zamutio” nasljedni dio sestre, a upravo ona se javlja u ovoj mes’eli. Ima i mišljenja da je tako prozvana jer se ovaj slučaj javio u plemenu Ekder.
27 |
9 |
6 |
Nasljednici
|
Udio |
4 |
3 |
3 |
prava sestra |
1/2 |
8 |
1 |
1 |
djed |
1/6 |
9 |
3 |
3 |
muž |
1/2 |
6 |
2 |
2 |
majka |
1/3 |
Poznato je kako ‘asaba ništa ne dobiva ako nema ostatka imetka. Izuzetak je upravo ova mes’ela, tj. sestra u njoj.
Tumačenje mes’ele:
Nakon što se konstatuju prvotni udjeli i izvrši operacija ‘avla, djed se vraća sestri kako bi sa njom dijelio (li-jukāsimehā) i uzeo dvostruko više nego ona. Da bi udjeli bili bez decimalnog razlomka, osnovu mes’elemnožimo sa 3 i tako dobivamo novu osnovu od 27.
Napomena:
Isto bi se postupalo i ako bi se umjesto prave sestre našla sestra po ocu.
Mes’ela poznata kao el-Harkā’
Prozvana je Harkā’ jer su je mišljenja ashaba „rastrgala“ (teharrekathā). Riječ o majci, djedu i sestri kao nasljednicima.
Prema Ebū Bekru, r.a., ona bi trebala biti ovako riješena:
3 |
Nasljednici
|
Udio |
1 |
majka |
1/3 |
2 |
djed |
ostatak |
/ |
sestra |
/ |
Prema Zejdu, r.a., trebalo bi je ovako riješiti:
9 |
3 |
Nasljednici
|
Udio |
3 |
1 |
majka |
1/3 |
4 |
2 |
djed |
‘asabe |
2 |
sestra |
Prema hazreti Aliji, kaddesallahu sirreh, rješenje je sljedeće:
6 |
Nasljednici
|
Udio |
2 |
majka |
1/3 |
1 |
djed |
ostatak |
3 |
sestra |
1/2 |
Od Ibn ‘Abbāsa, r.a., zabilježana su dva rješenja:
Prvo bi izgledalo ovako:
4 |
2 |
Nasljednici
|
Udio |
1 |
1 |
majka |
ostatak po pola |
1 |
djed |
||
2 |
1 |
sestra |
1/2 |
Drugo Ibn ‘Abbāsovo, r.a., rješenje, koje se podudara i s Omerovim, r.a., mišljenjem, ovako bi zgledalo:
4 |
Nasljednici
|
Udio |
1 |
majka |
1/3 ostatka (tj. 1/4 cjelokupnog imetka) |
1 |
djed |
ostalo |
2 |
sestra |
1/2 |
Konačno, Osman, r.a., je bio stanovišta kako ovu mes’elu treba ovako riješiti:
3 |
Nasljednici
|
Udio |
1 |
majka |
1/3 |
1 |
djed |
ostatak po pola |
1 |
sestra |
Kraj!
2. Literatura
1) Ebū Dekīka, el-Ihtijār li-ta‘līlil-mūhtār.
2) Grupa autora, el-Ferā’id lis-saffil-evvel es-sānevī eš-šer‘ī.
3) Grupa autora, el-Ferā’id lis-saffis-sānī es-sānevī eš-šer‘ī.
4) Ćerimović A., Šerijatsko nasljedno pravo.
5) Škaljić Abdulah, Šerijatsko nasljedno pravo.